Academia

وبلاگ دکتر وحید پورشهابی

Academia

وبلاگ دکتر وحید پورشهابی

بهترین محبتی که می‌توانید به دیگران بکنید این نیست که ثروت‌تان را با آنها تقسیم کنید، بلکه ثروت خودشان را به آنها نشان بدهید.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندي موضوعي

فرایندهای مرتبط با گردش کار پایان نامه ها/ رساله های دانشجویی شامل ارسال پروپُزال اولیه، اخذ تاییدیه های گروه آموزشی، ارتباط با استاد راهنما و مشاور و سایر امور مرتبط، تا دفاع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار انجام می پذیرد.

 

مراحل و فرم‌های موردنیاز جهت دفاع از پایان نامه و رساله

توصیه می‌شود که از سپردن ثبت‌نام به اشخاص دیگر خودداری نمایید و کلیه مراحل توسط شخص دانشجو انجام شود؛ در غیراینصورت عواقب اشتباه در ورود اطلاعات بر عهده دانشجو خواهد بود و انجام اصلاحات، زمان‌بر می‌باشد.

پس از ثبت‌نام و ورود اطلاعات اولیه در سایت پژوهشیار، با انتخاب استاد راهنما و موضوع پژوهشی آزاد و یا یکی از موضوعات موجود بعنوان زمینه علمی استاد راهنما، دانشجویان می‌توانند سایر مراحل را در پژوهشیار دنبال نمایند.

آدرس سامانه پژوهشیار: https://ris.iau.ir/

 

تذکر ۱: آدرس ایمیل و شماره تماس خود را بصورت صحیح وارد نمایید. کدهای فعال سازی به شماره همراه و آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود (شماره تماس مرتبط با این سامانه، همان شماره تماسی است که در هنگام ثبت نام اولیه دانشگاه ارائه داده‌اید).

تذکر ۲: دانشجویان باید پیگیری مراحل مختلف مربوط به پایان نامه و رساله را از طریق سامانه پژوهشیار انجام دهند و در این خصوص از مراجعه و یا تماس تلفنی با گروه خودداری نمایند. چنانچه مشکلی در نحوه عملکرد سامانه وجود دارد، با کارشناس پژوهش دانشکده جهت اخذ راهنمایی تماس گرفته شود. در صورت وجود مشکل یا نقص در اطلاعات وارد شده، فرآیند متوقف می‌شود و تاریخ دفاع دانشجو به تعویق خواهد افتاد؛ لذا دانشجو باید در فواصل زمانی کوتاه سامانه پژوهشیار و پیام‌های ارسالی در آن را بررسی نماید.

تذکر ۳: مسئول انجام هر مرحله در سطور ذیل مشخص شده است. لذا، چنانچه دانشجویان مشکل و یا سؤالی درخصوص هر مرحله دارند، با مسئول مربوطه مطرح نمایند و از مراجعه بی‌مورد به گروه خودداری نمایند.

تذکر ۴: در قسمت بالای سمت چپ صفحه کاربری دانشجویان، یک علامت زنگ و یک پاکت نامه وجود دارد. اطلاع‌رسانی‌های سامانه در این دو بخش قابل مشاهده است. در زمانی که اعلان تازه‌ای وجود داشته باشد، رنگ پاکت نامه قرمز خواهد بود. لازم است که دانشجویان این بخش را بررسی نمایند تا اگر استاد راهنما یا سایر مدیران سامانه پیامی ارسال کرده باشند یا ویرایش را باز کرده باشند، دانشجو در این قسمت پیام‌های مربوطه را مشاهده نماید.

اگر دانشجو با استفاده از تلفن همراه وارد سامانه می‌شود، برای نمایش بخش اعلانات باید در بالای صفحه موبایل خود بر روی قسمتی که در شکل ذیل با فلش مشخص شده کلیک کند تا بخش اعلانات نمایش داده شود.

جهت مطالعه مطالب مربوط به پایا‌ن‌نامه‌های کارشناسی ارشد اینجا را کلیک کنید.

جهت مطالعه مطالب مربوط به رساله‌های دکترا اینجا را کلیک کنید.

جهت دانلود فرم‌های دکترا اینجا را کلیک کنید.

توجه: با عنایت به تغییرات جدید سامانه پژوهشیار، شماره مراحل نمایش داده شده در برخی تصاویر این صفحه ممکن است با شماره مرحله توضیحات مربوطه یکسان نباشد (برخی تصاویر این صفحه را بروز نکرده‌ام).


 

مراحلی که دانشجویان جهت دفاع از پایان‌نامه/رساله در سامانه پژوهشیار باید طی نمایند

(دایره‌های سبز، مراحلی که پایان یافته است را نشان می‌دهند)

(دایره‌های قرمز، مراحلی که در حال انجام است را نشان می‌دهند)

 



 

مراحل مربوط به پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد در سامانه پژوهشیار

 

الف) انتخاب موضوع و استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ارشد

مراحل انتخاب استاد و موضوع تا قبل از ارسال پروپوزال مربوط به کارشناسی ارشد

نمودار ۱) مراحل مربوط به انتخاب موضوع و استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ارشد

 

۱- انتخاب استاد راهنما (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود): در انتخاب استاد راهنما و مشاور، اولویت با اساتید و مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی واحد است. انتخاب استاد راهنما و مشاور در حیطه تخصصی مورد نظر پس از هماهنگی با گروه آموزشی و انتخاب یک موضوع جدید که تاکنون انجام نشده، صورت پذیرد. لازم است دانشجو قبل از پیشنهاد موضوع به گروه، موضوع را از سایت ایران داک و سیکا استعلام نماید. در صورت تکراری بودن موضوع و عدم تصویب موضوع و پروپوزال، دانشجو مجبور خواهد بود مجددا مراحل تصویب را از ابتدا طی نماید.

توجه: طبق اعلامیه‌های موجود در سامانه پژوهشیار، اختصاص پنجاه درصد از ظرفیت اساتید باید به زمینه های پژوهشی ارایه شده در نظام پایش اختصاص یابد. لذا، دانشجویان باید پیش از انتخاب موضوع در این خصوص با استاد راهنمای مربوطه مشورت نمایند.

 

* فرم پیشنهاد موضوع را از اینجا دانلود نمایید *

 

۲- بررسی توسط استاد راهنما (این مرحله توسط استاد راهنما انجام می‌شود): بررسی عنوان پیشنهادی دانشجو توسط استاد راهنمای انتخابی و پذیرش یا عدم پذیرش راهنمایی پایان‌نامه.

۳- بررسی استاد راهنما در گروه (این مرحله توسط مدیر گروه انجام می‌شود): بررسی عنوان و استاد راهنمای انتخابی در گروه و تأیید یا رد آنها ( نکته مهم: در صورت عدم انجام هماهنگی با مدیر گروه جهت  انتخاب استاد راهنما و موضوع پایان‌نامه/رساله، فرآیند در همین مرحله متوقف خواهد ماند).

 



 

ب) مراحل مربوط به بارگذاری پروپوزال تا پایان دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد

نمودار ۲) مراحل مربوط به بارگذاری پروپوزال تا پایان دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد

 

۱- ثبت و تکمیل پروپوزال (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود): دانشجویان باید ابتدا پروپوزال را به تأیید استاد راهنما برسانند و پس از آن در سامانه پژوهشیار در قسمت «فعالیت‌های شما» به منوی «فعالیت‌های ارسالی شما» مراجعه نمایند.

سپس جهت ورود اطلاعات مربوط به پروپوزال، دکمه ویرایش را کلیک نمایند.

در صفحه ای که باز می‌شود، دانشجو باید کلیه اطلاعات مورد نیاز را به دقت از فایل پروپوزال در محل‌های مشخص شده کپی نماید.

توجه: دانشجویان باید از طریق جستجوی زمینه پژوهشی، اقدام به یافتن زمینه‌های پژوهشی موجود در سامانه نمایند. همچنین، می‌توانید از طریق بخش «درخت» نیز زمینه‌های پژوهشی موجود را جستجو نمایند.

اطلاعات مورد نیاز باید در بخش‌های ذیل وارد شود:

۱- مشخصات پایان‌نامه، رساله؛ ۲- انتخاب زمینه پژوهشی (جستجو در زمینه‌های پژوهشی موجود و یا انتخاب موضوع آزاد، با نظر استاد راهنما)؛ ۳- انتخاب استاد راهنما/ مشاور؛ ۴- اطلاعات پایان‌نامه/رساله؛ ۵- پایش آزاد (انتخاب موضوع آزاد و یا دارای زمینه انتخابی در پایش آزاد) ؛ ۶- جدول زمانبندی مراحل اجرا؛ ۷- روش‌شناسی تحقیق؛ ۸- استفاده از امکانات آزمایشگاهی واحد؛ ۹- جدول متغیرها؛ ۱۰- هزینه‌های مواد و وسایل مصرفی؛ ۱۱- هزینه‌های متفرقه؛ ۱۲- ضمایم؛ ۱۳- خاتمه و ارسال (ابتدا پیش نمایش اطلاعات وارد شده را مشاهده نمایید و در صورت صحیح بودن کلیه اطلاعات وارد شده، دکمه «ارسال و خروج» را کلیک کنید).

نمونه جدول زمانبندی انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد:

ضروری است دانشجو ضمایم هفتگانه ذیل را بارگذاری نماید:

۱- پروپوزال (فایل word)، ۲- گزارش پیشینه ایران‌داک (فایل راهنمای ایران داک را از اینجــــا دانلود کنید)، ۳- استعلام سیکا (فایل راهنمای استفاده از سیکا را از اینجـــــا دانلود کنید)، ۴- تصویر برگه انتخاب واحد پایان‌نامه، ۵- فرم تکراری نبودن موضوع که به تأیید استاد راهنما و مدیر گروه رسیده (اسکن شده با کیفیت قابل قبول)، ۶- فرم تعهد دانشجو، استاد راهنما/مشاور (اسکن شده با کیفیت قابل قبول)، ۷- مدل مفهومی پژوهش (مدل مفهومی در یک صفحه شامل نموداری که روابط بین متغیرهای را مشخص می‌نماید، و منابع مربوط به مدل مفهومی بصورت کامل و همانگونه که در بخش فهرست منابع درج می‌گردد، بصورت یک صفحه عکس و یا یک صفحه پی دی اف)؛ به همراه توضیحات مربوط به هر فایل.

شیوه صحیح بارگذاری ضمایم در سامانه پژوهشیار:

توجه: پیشنهاد می‌شود که قبل از اقدام به ثبت‌نام در ایران‌داک، شخصا از طریق صفحه گنج ایران داک به آدرس https://ganj-old.irandoc.ac.ir و یا  https://ganj.irandoc.ac.ir  اقدام به جستجوی عنوان پیشنهادی خود نمایید تا در صورت وجود عنوان مشابه، در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود.

 

آدرس بخش بررسی پیشینه سیکا: http://sika.iau.ir/portal/tabid/205/Default.aspx

آدرس بخش بررسی پیشینه ایران داک: https://pishineh.irandoc.ac.ir

توجه:

دانشجویان محترم لازم است که در زمان ثبت درخواست بررسی پیشینه در ایران داک، ایمیل استاد راهنما و مدیر گروه را نیز از طریق «افزودن رایانامه» در ایران داک ثبت نمایند تا نتیجه بررسی پیشینه به ایمیل اساتید نیز مستقیما توسط ایران داک ارسال شود. در غیراینصورت امکان تأیید گواهی پیشینه شما وجود نخواهد داشت.

همچنین، می‌توانید پس از دریافت نتیجه بررسی پیشینه هم از طریق «ارسال دوباره پاسخ»، نتیجه بررسی پیشینه را از طریق سایت ایران داک به ایمیل اساتید ارسال نمایید.

* فایل ورد پروپوزال کارشناسی ارشد را از اینجــــــا دانلود نمایید *

* دستورالعمل نگارش پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان را از اینجـــــــا دانلود نمایید *

 


 

۲- بررسی پیشینه (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود): در این مرحله بررسی پیشینه پیشنهاده پژوهشی در سامانه پژوهشیار انجام می‌شود. دانشجویان در این گام باید با استفاده از ماژول «بررسی پیشینه پژوهشی پیشنهاده» اقدام به انجام فرایند مشابهت‌یابی پیشنهاده پژوهش خود نمایند. اگر درصد تشابه از مقدار مشخص شده در سامانه کمتر باشد، دانشجو باید پیشنهاده خود را برای بررسی توسط استاد راهنما به گام بعدی منتقل نماید. در غیراینصورت باید پیشنهاده خود را اصلاح نماید.

از قسمت فعالیت‌های شما، برای روی پروپوزال/پایان‌نامه کارشناسی ارشد ایرانی کلیک نمایید و روی باکس دارای علامت مثبت کلیک نمایید تا جزئیات نمایش داده شود.

سپس بر روی «بررسی پیشینه پژوهش پیشنهاده» کلیک نمایید. سرویس مشابهت‌یابی را خریداری نموده و اقدام به مشابهت‌یابی نمایید.

در نهایت در صورت تأیید میزان مشابهت توسط سیستم، دکمه «تأیید نهایی مشابهت‌یابی» را کلیک نمایید.

 


۳- ارسال به استاد راهنما/مشاور (این مرحله توسط استاد راهنما/مشاور انجام می‌شود): ارسال فایل‌ها  به اساتید راهنما/مشاور جهت بررسی و تایید و یا اصلاح

*** تذکر مهم ***

۱- ورود و بررسی اطلاعات وارد شده در سامانه پژوهشیار و فرم‌های ضمیمه شده، بر عهده دانشجو و استاد راهنمای مربوطه می‌باشد.

۲- در صورت نقص در ضمایم و یا اشتباه در ارسال اطلاعات، استاد راهنما می‌تواند شخصا اطلاعات را اصلاح نماید و یا از طریق دکمه «مکاتبه و باز نمودن برای ویرایش»، امکان ویرایش را برای دانشجو فراهم آورد.

۳- در صورت عدم دقت دانشجو و یا استاد راهنما در ورود اطلاعات و یا بارگذاری ضمایم، امکان بازگشت درخواست شما در هر مرحله‌ای به مراحل ابتدایی در سامانه وجود دارد و این امر منجر به طولانی شدن فرآیند و به تأخیر افتادن زمان دفاع خواهد شد.

 


 

۴- ارسال به مدیر گروه (این مرحله توسط مدیر گروه انجام می‌شود): در این مرحله، مدیر گروه پروپوزال را از طریق سامانه به تمامی اعضای شورای گروه ارسال می‌نماید. همچنین، باید پروپوزال در شورای تخصصی گروه مطرح و صورت‌جلسه مربوطه را تنظیم نموده و در سامانه قرار گیرد.

توجه: با توجه به اینکه اعضای شورای گروه باید موارد ارسالی را مطالعه و بررسی نموده و نظر خود را ثبت نمایند و همچنین شورای گروه تشکیل و صورتجلسه مربوطه تهیه و در سامانه قرار بگیرد، این مرحله حداقل یک هفته طول خواهد کشید.


 

۵- بررسی در شورای پژوهشی دانشکده (این مرحله توسط کارشناس پژوهش در دانشکده انجام می‌شود): پروپوزال تأیید شده در شورای گروه، جهت طرح در شورای پژوهشی دانشکده ارسال می‌شود و صورتجلسه مربوطه تنظیم می‌گردد (با توجه به زیاد بودن تعداد موارد ارسالی به شورای پژوهش دانشکده، این مرحله حداقل یک هفته طول خواهد کشید).

توجه: دانشجویان کارشناسی ارشد ۶ ماه و دانشجویان دکترا یک سال پس از تاریخ تصویب پروپوزال در شورای گروه می‌توانند از پایان‌نامه/رساله خود دفاع نمایند.

 


 

۶- بررسی در شورای پژوهشی واحد (این مرحله توسط ادمین واحد انجام می‌شود): بررسی پروپوزال در شورای پژوهشی واحد، تنظیم صورتجلسه و اخذ کد، صدور ابلاغیه اساتید (با توجه به زیاد بودن تعداد موارد ارسالی به شورای پژوهشی واحد، این مرحله حداقل یک هفته طول خواهد کشید)

توجه: با کلیک بر روی علامت بعلاوه زیر ستون جزئیات، می‌توانید مراحل مختلف امور مربوط به پایان‌نامه/رساله و همچنین نظرات داوران و صورتجلسه‌های تنظیم شده و... را مشاهده و در مرحله ششم، گزارش‌های دوره‌ای را از همین قسمت ارسال نمایید.

 

 


 

۷- آمادگی برای دفاع (این مرحله توسط دانشجو و کارشناس پژوهش دانشکده انجام می‌شود): پس از رعایت فاصله زمانی از تاریخ تصویب پروپوزال (۶ ماه برای کارشناسی ارشد و یک سال برای دکترا)، به منوی «فعالیت‌های شما»، «فعالیت‌های ارسالی»، «پروپوزال/پایان نامه کارشناسی ارشد» مراجعه و فایل‌های مورد نیاز را با استفاده از دکمه «دانلود فرم آمادگی برای دفاع و گزارش دوره‌ای» دانلود کنید و پس از تکمیل و امضا، به همراه سایر موارد مورد نیاز از طریق دکمه «بارگذاری مستندات لازم» در سامانه آپلود کنید. موارد ذیل در سامانه آپلود می‌شود:

۱- گزارش پیشرفت سه ماهه اول، ۲- گزارش پیشرفت سه ماهه دوم، ۳- نسخه نهایی اصلاح شده پایان نامه، ۴- اخذ امضاهای لازم در فرم آمادگی برای دفاع و آپلود آن در سامانه، ۵- آپلود مستندات پژوهشی (مقالات مستخرج از پایان‌نامه/رساله و...) توسط دانشجو، ۶- فرم مجوز دفاع

* در نهایت دانشجو باید به کارشناس پژوهش دانشکده مراجعه نماید تا پس از تأیید بارگذاری صحیح مستندات مشروحه فوق، ارسال به مرحله ۷ انجام شود.

 


 

۸- درخواست مشابهت‌یابی پایان نامه (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود)

 


 

۹- تأیید استاد راهنما و مشاور (این مرحله توسط استاد راهنما/مشاور انجام می‌شود): استاد راهنما باید در این مرحله کلیه اطلاعات وارد شده در سامانه را بررسی و پس از اطمینان از عدم وجود نقص و ایراد، تأیید نماید.

توجه ۱: استاد راهنما در این مرحله باید ابتدا دکمه «نمایش ضمائم» را زده و مستندات بارگذاری شده توسط دانشجو را کنترل نماید. در صورت صحیح بودن کلیه مستندات مورد نیاز، استاد راهنما دکمه «ثبت نظر» را زده و نظر خود را ثبت نماید؛ سپس باید حتما دکمه «اتمام کار در این مرحله» را نیز بزند تا پایان نامه به مرحله بعدی برای تعیین داوران و تاریخ دفاع ارسال شود.

توجه۲: چنانچه دانشجو در مرحله قبل تمامی مستندات مورد نیاز را بصورت صحیح بارگذاری نکرده باشد، استاد راهنما در این مرحله می‌تواند با استفاده از دکمه «ویرایش کردن پایان‌نامه/رساله» اقدام به ویرایش، حذف، یا بارگذاری مستندات مورد نیاز نماید.


 

۱۰- پیشنهاد داور و تاریخ دفاع در گروه (این مرحله توسط مدیر گروه انجام می‌شود): به این منظور باید شورای گروه تشکیل و صورتجلسه مربوط به تعیین داوران و تاریخ دفاع دانشجو توسط مدیر گروه تهیه و در سامانه بارگذاری شود.

در صورت نقص در مدارک، مدیر گروه می‌تواند درخواست دانشجو را به یک مرحله قبل‌تر، یعنی مرحله «تأیید استاد راهنما/ مشاور» برگرداند.


 

۱۱- تعیین و صدور ابلاغیه تاریخ دفاع در پژوهش دانشکده (این مرحله توسط کارشناس پژوهش در دانشکده انجام می‌شود): ارسال پایان نامه به داوران، ثبت و تأیید تاریخ دفاع، صدور ابلاغیه داوران، صدور دعوتنامه اساتید داور و مشاور در این مرحله توسط کارشناس پژوهش انجام می‌شود.

دانشجویانی که اقدام به انتخاب زمینه‌ی پژوهشی از میان برنامه‌های علمی سامانه کرده‌اند و برای آنها تطابق اولیه با برنامه علمی ثبت شده است، لازم است در گام ۱۱ با استفاده از ماژول "پرسشنامه برنامه علمی" اقدام به پاسخ‌دهی به پرسشهای مطرح شده نمایند.

دانشجویان می‌توانند پاسخ این پرسش‌ها را با استفاده از ماژول "مشاهده نتایج پرسشنامه برنامه علمی" مشاهده کنند.

به نکات زیر دقت کنید:

  1. دانشجو در درجه اول مسئول صحت اطلاعات ثبت شده است.
  2. استاد راهنما/راهنمای اول دانشجو ملزم به بررسی صحت اطلاعات وارد شده توسط دانشجو است.
  3. دانشجویان در پاسخ دهی به این پرسش‌ها نهایت دقت را داشته باشند.

اخطار

چنانچه با بررسی‌های انجام شده توسط شوراهای حوزه دانشی برنامه‌های علمی مشخص شود که دانشجو اقدام به ثبت اطلاعات نادرست در "پرسشنامه برنامه علمی" کرده است، دانشجو و استاد راهنما از مزایای تشویقی برنامه‌های علمی بهره‌مند نخواهد شد.


 

۱۲- ارسال نمره دفاع (این مرحله توسط ادمین واحد دانشگاهی و دانشجو انجام می‌شود): ثبت نمره دفاع توسط ادمین، ثبت نمره مقاله توسط ادمین، بارگذاری نسخه نهایی پایان‌نامه/رساله پس از انجام اصلاحات نهایی مطرح شده در جلسه دفاع توسط دانشجو، ارسال به استاد راهنما، تأیید نسخه نهایی توسط استاد راهنما

جهت دریافت گواهی اتمام کار به منظور ارائه به امور فارغ التحصیلان، ابتدا باید یک نسخه از صورتجلسه دفاع جهت ثبت نمره به حوزه پژوهش تحویل گردد و فایل نهایی و اصلاح شده پایان نامه در سامانه (مرحله 10) بارگذاری شود. سپس، به کارشناسان حوزه پژوهش اطلاع دهید تا فایل برای استاد راهنما ارسال گردد. بعد از بررسی و تایید استاد راهنما (پیگیری توسط دانشجو)، مرحله 11 سبز خواهد شد و گواهی اتمام کار را از پژوهش واحد تحویل بگیرد.

 


 

۱۳- اتمام کار در سامانه پژوهشیار (این مرحله توسط ادمین واحد انجام می‌شود): جهت دریافت گواهی اتمام کار به منظور ارائه به امور فارغ التحصیلان، ابتدا نمره توسط حوزه پژوهش ثبت شود، سپس در مرحله 10 می بایست فایل نهایی و اصلاح شده پایان نامه را بارگذاری نموده و به کارشناسان حوزه پژوهش اطلاع دهید (داخلی 5231- 5222) تا فایل برای استاد راهنما ارسال گردد. بعد از بررسی و تایید استاد راهنما (پیگیری توسط دانشجو)، مرحله 11 سبز خواهد شد و دانشجو می‌تواند گواهی اتمام کار را از پژوهش واحد تحویل بگیرد.

 




 

مراحل مربوط به رساله دانشجویان دکترای تخصصی

 

الف) مراحل مربوط به انتخاب موضوع و اساتید دانشجویان دکترا

 

مراحل انتخاب موضوع و استاد راهنمای دانشجویان دکترا در پژوهشیار
نمودار ۳) مراحل انتخاب موضوع و استاد راهنما/مشاور برای دانشجویان دکترا در سامانه پژوهشیار

۱- انتخاب استاد راهنما/مشاور: تکمیل مشخصات پیشنهادی (عنوان یا موضوع پروپوزال و شرح آن، انتخاب اساتید راهنما و مشاور، بارگذاری ضمائم آموزشی و پژوهشی لازم) توسط دانشجو  

نکته مهم: دانشجو موظف است درخصوص انتخاب موضوع و اساتید راهنما/مشاور با مدیر گروه مربوطه هماهنگی لازم را انجام دهد. لذا، دانشجو باید فرم عناوین پیشنهادی و اساتید راهنما و مشاور پیشنهادی را تکمیل نموده و جهت بررسی به گروه تحویل دهد. پس از بررسی درخواست دانشجو در شورای گروه، دانشجو می‌تواند  عنوان و اساتید پیشنهادی را در سامانه ثبت نماید.

*فرم پیشنهاد موضوع رساله و اساتید راهنما/ مشاور را از اینجا دانلود نمایید*

 

ضمائم مورد نیاز در این مرحله بشرح ذیل است:

۱- گزارش پیشینه ایران داک، ۲- استعلام سیکا، ۳- گواهی گذراندن آزمون جامع، ۴- گواهی نمره زبان و یا گواهی ثبت‌نام در دوره‌های زبان مورد تأیید دانشگاه

 

آدرس بخش بررسی پیشینه سیکا: http://sika.iau.ir/portal/tabid/205/Default.aspx

آدرس بخش بررسی پیشینه ایران داک: https://pishineh.irandoc.ac.ir

 

توجه:

دانشجویان محترم لازم است که در زمان ثبت درخواست بررسی پیشینه در ایران داک، ایمیل استاد راهنما و مدیر گروه را نیز از طریق «افزودن رایانامه» در ایران داک ثبت نمایند تا نتیجه بررسی پیشینه به ایمیل اساتید نیز مستقیما توسط ایران داک ارسال شود. در غیراینصورت امکان تأیید گواهی پیشینه شما وجود نخواهد داشت.

همچنین، می‌توانید پس از دریافت نتیجه بررسی پیشینه هم از طریق «ارسال دوباره پاسخ»، نتیجه بررسی پیشینه را از طریق سایت ایران داک به ایمیل اساتید ارسال نمایید.



۲- بررسی توسط استاد راهنما/مشاور: مطالعه درخواست توسط اساتید و تأیید یا رد درخواست. اساتید باید ظرفیت مجاز راهنمایی و مشاوره خود را در سامانه بررسی و سپس نسبت به قبول راهنمایی/مشاوره دانشجو اقدام نمایند.


 

۳- بررسی استاد راهنما و مشاور در شورای تخصصی گروه: طرح درخواست دانشجو در شورای تخصصی گروه، بارگذاری صورتجلسه شورای تخصصی گروه. 

نکته مهم: در صورت عدم انجام هماهنگی با مدیر گروه جهت  انتخاب استاد راهنما و موضوع رساله، فرآیند در همین مرحله متوقف خواهد ماند.


 

۴- بررسی استاد راهنما/مشاور در شورای پژوهشی دانشکده: طرح درخواست‌ها در شورای پژوهشی دانشکده، بارگذاری صورتجلسه شورای پژوهشی دانشکده

 


 

۵- بررسی در شورای پژوهشی واحد: طرح درخواست‌ها در شورای پژوهشی واحد دانشگاهی، بارگذاری صورتجلسه شورای پژوهشی واحد

 


 

ب) مراحل مربوط به بارگذاری پروپوزال تا پایان دفاع دانشجویان دکترا

 

 

نمودار ۴) مراحل مربوط به بارگذاری پروپوزال تا پایان دفاع دانشجویان دکترا

 

۱- ثبت و تکمیل پروپوزال (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود): دانشجویان باید ابتدا پروپوزال را به تأیید استاد راهنما برسانند و پس از آن در سامانه پژوهشیار در قسمت «فعالیت‌های شما» به منوی «فعالیت‌های ارسالی شما» مراجعه نمایند. سایر مراحل، مشابه مراحل توضیح داده شده برای دانشجویان کارشناسی ارشد (در بالای همین صفحه) می‌باشد.

ضروری است دانشجو ضمایم ذیل را بارگذاری نماید:

۱- فایل word پروپوزال ۲- گزارش پیشینه ایران‌داک (توجه: در هنگام ثبت نام در ایران داک، آدرس ایمیل استاد راهنما و مدیر گروه را نیز برای دریافت گزارش پیشینه وارد نمایید تا نتیجه استعلام به ایمیل اساتید نیز ارسال شود(فایل راهنمای ایران داک را از اینجــــا دانلود کنید) ، ۳- استعلام سیکا (فایل راهنمای استفاده از سیکا را از اینجـــــا دانلود کنید)، ۴- تصویر برگه انتخاب واحد رساله، ۵- فرم تکراری نبودن موضوع که به تأیید استاد راهنما و مدیر گروه رسیده (اسکن شده با کیفیت قابل قبول)، ۶- فرم تعهد دانشجو، استاد راهنما/مشاور (اسکن شده با کیفیت قابل قبول)، ۷- مدل مفهومی پژوهش (مدل مفهومی در یک صفحه بصورت عکس یا pdf شامل نموداری که روابط بین متغیرها را مشخص می‌نماید، و منابع مربوط به مدل مفهومی بصورت کامل و همانگونه که در بخش فهرست منابع درج می‌گردد)؛ ۸- فرم نمره آزمون جامع؛ ۹- گواهی پذیرش یا چاپ مقاله (یا سایر مستندات پژوهشی) به همراه توضیحات مربوط به هر فایل.


توجه: پیشنهاد می‌شود که قبل از اقدام به ثبت‌نام در ایران‌داک، شخصا از طریق صفحه گنج ایران داک به آدرس https://ganj-old.irandoc.ac.ir و یا  https://ganj.irandoc.ac.ir  اقدام به جستجوی عنوان پیشنهادی خود نمایید تا در صورت وجود عنوان مشابه، در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود.

 


 

۲- بررسی پیشینه پژوهش (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود): در این مرحله بررسی پیشینه پیشنهاده پژوهشی در سامانه پژوهشیار انجام می‌شود. دانشجویان در این گام باید با استفاده از ماژول «بررسی پیشینه پژوهشی پیشنهاده» اقدام به انجام فرایند مشابهت‌یابی پیشنهاده پژوهش خود نمایند. اگر درصد تشابه از مقدار مشخص شده در سامانه کمتر باشد، دانشجو باید پیشنهاده خود را برای بررسی توسط استاد راهنما به گام بعدی منتقل نماید. در غیراینصورت باید پیشنهاده خود را اصلاح نماید.

از قسمت فعالیت‌های شما، برای روی پروپوزال/پایان‌نامه کارشناسی ارشد ایرانی کلیک نمایید و روی باکس دارای علامت مثبت کلیک نمایید تا جزئیات نمایش داده شود.

سپس بر روی «بررسی پیشینه پژوهش پیشنهاده» کلیک نمایید. سرویس مشابهت‌یابی را خریداری نموده و اقدام به مشابهت‌یابی نمایید.

در نهایت در صورت تأیید میزان مشابهت توسط سیستم، دکمه «تأیید نهایی مشابهت‌یابی» را کلیک نمایید.

 


 

۳- بررسی و تأیید پروپوزال توسط اساتید (این مرحله توسط استاد راهنما/مشاور انجام می‌شود): ارسال فایل‌ها  به اساتید راهنما/مشاور جهت بررسی و تایید و یا اصلاح

 

*** تذکر مهم ***

۱- ورود و بررسی اطلاعات وارد شده در سامانه پژوهشیار و فرم‌های ضمیمه شده، بر عهده دانشجو و استاد راهنمای مربوطه می‌باشد.

۲- در صورت نقص در ضمایم و یا اشتباه در ارسال اطلاعات، استاد راهنما می‌تواند شخصا اطلاعات را اصلاح نماید و یا از طریق دکمه «مکاتبه و باز نمودن برای ویرایش»، امکان ویرایش را برای دانشجو فراهم آورد.

۳- در صورت عدم دقت دانشجو و یا استاد راهنما در ورود اطلاعات و یا بارگذاری ضمایم، امکان بازگشت درخواست شما در هر مرحله‌ای به مراحل ابتدایی در سامانه وجود دارد و این امر منجر به طولانی شدن فرآیند و به تأخیر افتادن زمان دفاع خواهد شد.

 


 

۴- بررسی و تأیید پروپوزال در شورای تخصصی گروه (این مرحله توسط مدیر گروه انجام می‌شود): در این مرحله، مدیر گروه پروپوزال را از طریق سامانه به تمامی اعضای شورای گروه ارسال می‌نماید. همچنین، باید پروپوزال در شورای تخصصی گروه مطرح و صورت‌جلسه مربوطه را تنظیم نموده و در سامانه قرار گیرد.

توجه: با توجه به اینکه اعضای شورای گروه باید موارد ارسالی را مطالعه و بررسی نموده و نظر خود را ثبت نمایند و همچنین شورای گروه تشکیل و صورتجلسه مربوطه تهیه و در سامانه قرار بگیرد، این مرحله حداقل یک هفته طول خواهد کشید.

توجه: دانشجویان دکترا یک سال پس از تاریخ تصویب پروپوزال در شورای گروه می‌توانند از رساله خود دفاع نمایند.

 


 

۵- بررسی در شورای پژوهشی دانشکده (این مرحله توسط کارشناس پژوهش در دانشکده انجام می‌شود): پروپوزال تأیید شده در شورای گروه، جهت طرح در شورای پژوهشی دانشکده ارسال می‌شود و صورتجلسه مربوطه تنظیم می‌گردد (با توجه به زیاد بودن تعداد موارد ارسالی به شورای پژوهش دانشکده، این مرحله حداقل یک هفته طول خواهد کشید).

 


 

۶- بررسی در شورای پژوهشی واحد (این مرحله توسط ادمین واحد انجام می‌شود): بررسی پروپوزال در شورای پژوهشی واحد، تنظیم صورتجلسه و اخذ کد، صدور ابلاغیه اساتید (با توجه به زیاد بودن تعداد موارد ارسالی به شورای پژوهشی واحد، این مرحله حداقل یک هفته طول خواهد کشید)

توجه: با کلیک بر روی علامت بعلاوه زیر ستون جزئیات، می‌توانید مراحل مختلف امور مربوط به پایان‌نامه/رساله و همچنین نظرات داوران و صورتجلسه‌های تنظیم شده و... را مشاهده و در مرحله ششم، گزارش‌های دوره‌ای را از همین قسمت ارسال نمایید.


 

۷- درخواست دانشجو برای اعلام کفایت علمی (این مرحله توسط دانشجو  انجام می‌شود): پس از رعایت فاصله زمانی از تاریخ تصویب پروپوزال (یک سال برای دانشجویان دکترا)، لازم است گواهی پذیرش یا چاپ یک مقاله پژوهشی در نشریه‌های معتبر یا سایر مستندات پژوهشی معتبر طبق بخشنامه (بخشنامه جدید را می‌توانید از اینجا دانلود کنید)، در سامانه بارگذاری شود.

 


 

۸- ثبت درخواست مشابهت‌یابی رساله (این مرحله توسط دانشجو انجام می‌شود): اگر درصد مشابهت کمتر از مقدار مشخص شده باشد، دانشجو می‌تواند درخواست خود را به مرحله بعد منتقل کند. در غیراینصورت، دانشجو باید نسبت به بارگذاری دوباره فایل اصلاح شده و انجام مجدد مشابهت‌یابی اقدام کند.

 


 

۹- تأیید استاد راهنما و مشاور (این مرحله توسط استاد راهنما/مشاور انجام می‌شود)استاد راهنما می‌تواند درخواست دانشجو را تأیید/عدم تأیید کند. استاد راهنما/مشاور باید در این مرحله کلیه اطلاعات وارد شده در سامانه را بررسی و پس از اطمینان از عدم وجود نقص و ایراد، کفایت علمی رساله را تأیید نماید.

 


 

۱۰- تأیید کفایت علمی توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده/واحد (این مرحله توسط کارشناس پژوهش در دانشکده/واحد انجام می‌شود): در این مرحله، کفایت علمی رساله توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده/واحد انجام می‌شود و در صورت تأیید، با برگزاری پیش‌دفاع موافقت خواهد شد.

 


 

۱۱- بررسی مدارک و تعیین تاریخ پیش‌دفاع

با توجه به برگزاری پیش دفاع ها بصورت متمرکز برای دانشجویان مقطع دکتری، لازم است دانشجویان متقاضی برگزاری پیش دفاع، پس از ثبت نام خودشان، اساتید راهنما و مشاور در سامانه ی پژوهشیار، مدارک زیر را در اختیار پژوهش دانشکده قرار دهند: 1-اصل پذیرش به همراه صفحه اول مقاله (صفحه مربوط به آدرس دهی مقاله) و یا چاپ مقاله که به تایید اساتید راهنما، مشاور و مدیر گروه تخصصی رسیده باشد. 1-1- نویسنده مسئول استاد راهنما، دانشجو نفر اول و با آدرس دهی صحیح 1-2- مدارک به صورت خوانا و واضح باشد. 1-3- در صورت ارائه پذیرش مقالات علمی پژوهشی: * پذیرش باید مهر و امضای سردبیر و یا مدیر مسئول مجله را داشته باشد. ** شماره و دوره چاپ در آن قید شده باشد و فاصله بین تاریخ چاپ مقاله و صدور پذیرش کمتر از ۱۸ ماه باشد. 1-4- در صورت ارائه پذیرش، استعلام پذیرش باید توسط مدیر پژوهش دانشکده تایید شده و به همراه مدارک به این معاونت ارسال گردد. 2-فرم تاریخ پیش دفاع ( فرم شماره 2 ) 3-برگه وضعیت تحصیلی نیمسال جاری. لازم به ذکر است راهنمای برگزاری پیش دفاع به صورت متمرکز در سامانه پژوهشیار و در سایت واحد علوم و تحقیقات در قسمت معاونت پژوهش موجود است. در صورت عدم مراجعه دانشجویان جهت ارائه مدارک به پژوهش، تاریخ پیش دفاع متمرکز تمدید نخواهد شد و دانشجو باید در مرحله بعد شرکت نماید.

توجه: دانشجویانی که بیش از ۲ بار عدم کفایت کسب کرده اند باید برای شرکت در جلسات پیش دفاع آتی از معاونت موضوعی مربوطه در سازمان مرکزی مجوز اخذ نمایند. اخذ مجوز برای بار سوم از طریق نامه واحد به همراه تایید کتبی استاد راهنما و فایل pdf  اصلاح شده دانشجو به اداره کل پژوهش شروع می شود و بعد از بررسی مدیر گروه داوران به ایشان تائیدیه و مجوز شرکت در پیش دفاع بار سوم داده می شود. دانشجویانی که یکبار و بیشتر عدم کفایت کسب کرده‌اند و قصد دارند مجدد در پیش دفاع شرکت نمایند، باید موارد اصلاحی را در رساله اصلاح شده با هایلایت مشخص نموده و در یک صفحه word تمامی مواردی را که اصلاح کرده‌اند با ذکر صفحه بنویسند. این صفحه word به ابتدای رساله اضافه شود.

 


 

۱۲- تأیید نهایی توسط مدیر کل پژوهشی سازمان مرکزی

 


 

۱۳- آمادگی برای دفاع (این مرحله توسط دانشجو و کارشناس پژوهش دانشکده انجام می‌شود): پس از چاپ مقاله پذیرش شده در مرحله پیش دفاع (یا احراز یکی دیگر از شرایط مندرج در بخشنامه)، موارد ذیل در سامانه آپلود می‌شود:

۱- گزارش پیشرفت شش ماهه اول، ۲- گزارش پیشرفت شش ماهه دوم، ۳- نسخه نهایی اصلاح شده رساله، ۴- دانلود فرم آمادگی برای دفاع از سامانه و اخذ امضاهای لازم در فرم آمادگی برای دفاع و آپلود آن در سامانه، ۵- آپلود مستندات پژوهشی (مقاله چاپ شده مستخرج از رساله) توسط دانشجو، ۶- فرم مجوز دفاع

* در نهایت دانشجو باید به کارشناس پژوهش دانشکده مراجعه نماید تا پس از تأیید بارگذاری صحیح مستندات مشروحه فوق، ارسال به مرحله بعد انجام شود.

 


 

۱۴- تأیید استاد راهنما و مشاور (این مرحله توسط استاد راهنما/مشاور انجام می‌شود)استاد راهنما باید در این مرحله کلیه اطلاعات وارد شده در سامانه را بررسی و پس از اطمینان از عدم وجود نقص و ایراد، تأیید نماید.

 


 

۱۵- پیشنهاد داور و تاریخ دفاع در گروه (این مرحله توسط مدیر گروه انجام می‌شود)به این منظور باید شورای گروه تشکیل و صورتجلسه مربوط به تعیین داوران و تاریخ دفاع دانشجو توسط مدیر گروه تهیه و در سامانه بارگذاری شود.

در صورت نقص در مدارک، مدیر گروه می‌تواند درخواست دانشجو را به یک مرحله قبل‌، یعنی مرحله «تأیید استاد راهنما/ مشاور» برگرداند.

 


 

۱۶- تعیین و صدور ابلاغیه تاریخ دفاع در پژوهش دانشکده (این مرحله توسط کارشناس پژوهش در دانشکده انجام می‌شود): ارسال رساله به داوران، ثبت و تأیید تاریخ دفاع، صدور ابلاغیه داوران، صدور دعوتنامه اساتید داور و مشاور در این مرحله توسط کارشناس پژوهش انجام می‌شود.

 

دانشجویانی که اقدام به انتخاب زمینه‌ی پژوهشی از میان برنامه‌های علمی سامانه کرده‌اند و برای آنها تطابق اولیه با برنامه علمی ثبت شده است، لازم است در گام ۱۶ با استفاده از ماژول "پرسشنامه برنامه علمی" اقدام به پاسخ‌دهی به پرسشهای مطرح شده نمایند.

دانشجویان می‌توانند پاسخ این پرسش‌ها را با استفاده از ماژول "مشاهده نتایج پرسشنامه برنامه علمی" مشاهده کنند.

به نکات زیر دقت کنید:

  1. دانشجو در درجه اول مسئول صحت اطلاعات ثبت شده است.
  2. استاد راهنما/راهنمای اول دانشجو ملزم به بررسی صحت اطلاعات وارد شده توسط دانشجو است.
  3. دانشجویان در پاسخ دهی به این پرسش‌ها نهایت دقت را داشته باشند.

اخطار

چنانچه با بررسی‌های انجام شده توسط شوراهای حوزه دانشی برنامه‌های علمی مشخص شود که دانشجو اقدام به ثبت اطلاعات نادرست در "پرسشنامه برنامه علمی" کرده است، دانشجو و استاد راهنما از مزایای تشویقی برنامه‌های علمی بهره‌مند نخواهد شد.

 


 

۱۷- ارسال نمره دفاع (این مرحله توسط ادمین واحد دانشگاهی و دانشجو انجام می‌شود): ثبت نمره دفاع توسط ادمین، ثبت نمره مقاله توسط ادمین، بارگذاری نسخه نهایی رساله پس از انجام اصلاحات نهایی مطرح شده در جلسه دفاع توسط دانشجو، ارسال به استاد راهنما، تأیید نسخه نهایی توسط استاد راهنما

جهت دریافت گواهی اتمام کار به منظور ارائه به امور فارغ التحصیلان، ابتدا باید یک نسخه از صورتجلسه دفاع جهت ثبت نمره به حوزه پژوهش تحویل گردد و فایل نهایی و اصلاح شده رساله در سامانه بارگذاری شود. سپس، به کارشناسان حوزه پژوهش اطلاع دهید تا فایل برای استاد راهنما ارسال گردد. بعد از بررسی و تایید استاد راهنما (پیگیری توسط دانشجو)، مرحله ۱۶ سبز خواهد شد و گواهی اتمام کار را از پژوهش واحد تحویل بگیرد.

 


 

۱۸- اتمام کار در سامانه پژوهشیار (این مرحله توسط ادمین واحد انجام می‌شود)جهت دریافت گواهی اتمام کار به منظور ارائه به امور فارغ التحصیلان، ابتدا نمره توسط حوزه پژوهش ثبت شود، سپس در مرحله ۱۵ می بایست فایل نهایی و اصلاح شده پایان نامه را بارگذاری نموده و به کارشناسان حوزه پژوهش اطلاع دهید (داخلی 5231- 5222) تا فایل برای استاد راهنما ارسال گردد. بعد از بررسی و تایید استاد راهنما (پیگیری توسط دانشجو)، مرحله ۱۶ سبز خواهد شد و دانشجو می‌تواند گواهی اتمام کار را از پژوهش واحد تحویل بگیرد.

 



 

فرم‌های مورد نیاز جهت انجام امور دفاع از رساله دکتری

ردیف

عنوان

لینک دانلود

۱

فرم پیشنهاد موضوع رساله و استاد راهنما/مشاور

لینک دانلود

۲

درخواست مجوز برگزاری ارزیابی جامع

لینک دانلود pdf

لینک دانلود word

۳

صورتجلسه ارزیابی جامع

اعلام نتیجه نهایی ارزیابی جامع

لینک دانلود

لینک دانلود

۴

فرم خام پروپوزال

لینک دانلود

۵

فرم درخواست دفاع از پروپوزال

لینک دانلود

۶

صورتجلسه دفاع از پیشنهاد رساله

لینک دانلود

۷

فرم حضور دانشجو در جلسه دفاعیه

لینک دانلود

۸

دستورالعمل نگارش رساله

لینک دانلود

۹

فرم اخذ مجوز پیش دفاع از رساله دکتری

لینک دانلود

فرم شماره ۲

۱۰

فرم اعلام نظر داور به منظور انجام پیش دفاع از رساله دکتری

لینک دانلود

۱۱

صورتجلسه پیش دفاع از رساله دکتری

لینک دانلود

۱۲

فرم اخذ مجوز دفاع از رساله دکتری

لینک دانلود

۱۳

فرم‌های مربوط به جلسه دفاع از رساله دکتری

لینک دانلود

۱۴

فرم‌های پس از جلسه دفاع رساله دکتری

لینک دانلود

۱۵

فرم مقالات مستخرج از رساله

لینک دانلود

 

آخرین ویرایش اطلاعات این صفحه: ۱۴۰۲/۰۳/۲۷

نظرات  (۵)

  • سعید حسن زاده
  • سلام

    ببخشید یک سئوال داشتم

    اگر نام استاد راهنما یا استاد مشاور یا هردو در لیست اساتید پژوهشیار نباشد باید چه کار کرد.

    از راهنمایی شما متشکرم

    پاسخ:
    سلام. به حوزه پژوهش دانشگاهی که اساتید در اون واحدها عضو هیأت علمی هستند مراجعه کنید تا به لیست اضافه شوند. اگر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نیستند هم مدارکی مثل حکم کارگزینی به واحد دانشگاهی دانشجو تحویل شود.

    من دانشجو ارشد شیمی تجزیه علوم تحقیقات هستم 

    درمرحله ثبت نام واحدمو اشتباه زدم واحد دانشگاهی مو

    وقتی وارد صفحه مبشم حوزه پزشکی و دانشجو پزشکی میزنه !!!!!باید چیکار کنم آپشن غیر پزشکی بیاد 

    باوجود اینکه ویرایش اطلاعاتم زدم بازم همون پزشکی میزنه

    پاسخ:
    سلام. به ادمین سامانه در واحد دانشگاهی خودتون مراجعه کنید. ادمین سامانه (در حوزه معاونت پژوهشی هر واحد) امکان ویرایش دارد.

    سلام من دانشجوی شیمی تجزیه  ام جدول زمانی بندی را از ماه اول میزنم  ولی در پیش نمایش از ماه دوم نشون میده ممنون میشم  راهنمایی  بفرمایید. 

    پاسخ:
    سلام علیکم. برای تمامی دانشجویان به همین صورت نمایش داده می شود.

    متشکرم از اطلاعات مفیدتون

    جایی پیدا نکردم این مراحل را مفصل توضیح بده

    سلام من عدم تطابق با برنامه علمی دریافت کردم یعنی زمینه پژوهشی با موضوع تطابق نداشته باید چکار کنم

    پاسخ:
    سلام. کار خاصی لازم نیست انجام بدید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی